søndag 15. juni 2014

À la pizzaterte (enkel tomatterte)

Dette er en rask, deilig og ikke minst enkel tomatterte som jeg legger ut på bestilling fra min samboer (som kaller den for a la Pizzaterte).
Ikke bare er den god til middag, men også som snack på kvelden når man er litt 'kjesken' på noe godt. Jeg pleier rett og slett å hive på det jeg har i kjøleskapet, men oppskriften nedenfor er en slager.
Passer perfekt til en sommerkveld på verandaen med et glass vin eller to ;)


Ingredienser:

(en liten langpanne)
  • 5 plater butterdeig (alt etter hvor stor du vil lage den)
  • Sesamfrø
  • 3-6 gode tomater (lukt på dem, de skal lukte tomat)
  • 3 fedd hvitløk
  • En chili (med eller uten frø)
  • Mozzarella 
  • Litt revet parmesan
  • En bunt ferst basilikum
  • Litt olivenolje
  • Salt & pepper

  • Eventuelt om du ønsker kjøtt kan du ha noen biter av chorizo eller seranoskinke.

Gjør så:

  1. Tin butterdeigsplatene før du kjevler dem ut på et bakepapir. Press kantene sammen.
    Du velger selv om du vil lage en langpanne eller mindre terter, men jeg pleier å lage en stor.
    Prikk deigen med en gaffel, og strø på rikelig med sesamfrø. Selv liker jeg veldig godt å ha sesamfrøene på undersiden av deigen så man får den ekstra sprøheten.

  2. Skjær tomatene i skiver og legg på bunnen side om side. Ha så på hakket chili og hvitløk (her varierer du styrken etter hvor mye frø du tar med fra chilien). Ha på mozzarella litt grovt revet i biter og gjør det samme med basilikumbladene.
    Ha eventuelt på kjøtt hvis man ønsker det (absolutt ikke nødvendig), før du river parmesan over terten.
    Dryss til slutt over med litt olivenolje, fingersalt og kvernet pepper.

  3. Stekes midt i ovnen på 200 grader i 25-35 min til den er gyllen og fin :)

    Bon appètit!