onsdag 27. mai 2015

Peanøttsaus (Sataysaus)

Etter mitt opphold på Bali i Indonesia var det spesielt en ting jeg ikke klarer å få nok av, og det er peanøttsaus.
Jeg lærte meg noen ulike oppskrifter, og denne har jeg satt sammen av en miks av flere versjoner. Den passer perfekt til satayspyd, wok, dippsaus til vårruller eller annet snadder :)

Oppskriften er svært enkel, og er nok til en god porsjon. Ikke glem at du selv enkelt kan tilpasse smakene - og er det noe du ikke liker, kan du enkelt kutte det ut eller redusere mengden.


Ingredienser:

(til 4 - 8 porsjoner avhengig av hva du skal bruke den til)
  • 3-4 ss peanøttsmør
  • 1 bok kokkosmelk
  • 2-4 ss rød curry paste/karripasta
    (disse kan variere en del i styrke)
  • 1-3 fedd hvitløk 
  • 1-2 ts chili paste - Sambal Olek
    (eller eller fersk chili/krydder)
  • 2-4 ss limesaft (eller sitron)
  • 1-2 ts sukker
  • 2-3 ss soyasaus - Ketjap Manis
    (dette er en søt versjon, men du kan bruke vanlig - helst uten salt)
  • Litt olje eller smør

Tips!
Det er også godt med litt revet ingefær i :)
Prøv sausen til deilige Satay-spyd!


Gjør så:

  • Fres hvitløk, chili, og karrien lett i smør eller olje. Tilsett resten av ingrediensene og kok opp under omrøring.
  • Smak til, og la trekke (reduser) i noen minutter til ønsket tykkelse. Husk at den tykner litt når den avkjøles.
    Sausen er nå klar for servering til de herligste retter - flere oppskrifts-tips til disse kommer snart.

Enjoy!
Er du glad i peanøttsmør eller smaken av salt & søtt sammen?
Prøv en av mine absolutte favoritter; Peanøttsnacks!
Farlig gode!!!