mandag 8. september 2014

Smuldrepai

Denne desserten er virkelig en snarvei til lykke!
Jeg lærte denne oppskriften av min kjære lillesøster Maria, og da vi lagde den første gang var det med en av mine favoritter -> bringebær og noen blåbær - NAM!
Man kan lage den med så og si hvilke frukter og bær man ønsker, min samboer får ikke nok av smuldrepai med blåbær, vennegjengen 'bestiller' ofte med rabarbra, og så må man jo ikke glemme klassikeren mango og eple.
Denne gangen har jeg laget den med herlige solbær fra min mammas fantastiske hage.


Ingredienser:
(til 4 personer - en paiform)
  • 2 dl havregryn
  • 2 1/2 dl mel
  • 1 dl sukker
  • ca 110g smør
  • ca 400g bær (eller frukt)
  • Eventuelt litt vaniljesukker eller kanel - spesielt godt til bjørnebær. Det kan også være godt med pittelitt salt i smuldredeigen.

Gjør så:
  1. Fordel bær og frukt utover i en paiform.

  2. Bland sammen mel, havregryn, sukker og smør i biter til dette henger sammen.
    Smuldre dette over bærene/frukten.

  3. Stek midt i ovnen på 180 grader i ca 20 min.
Om jeg skal ha gjester liker jeg å blande ingrediensene til deigen sammen (f.eks i en frysepose) på forhånd. Dette synes jeg er veldig lettvint, og det er bare å legge posen rett inn i kjøleskapet til den skal brukes.

Server og nyt!