fredag 24. oktober 2014

De herligste kanelboller og kanelknuter


Kanelboller var noe av det første jeg fikk lov av mamma til å bake alene på kjøkkenet. Dermed ble dette, sammen med muffins, noe av det jeg har laget flest varianter av og ulike oppskrifter på. Dette er noe man trygt kan sverge til når man skal ha noe godt til kaffien. Selv er jeg utrolig glad i kanel, så dette er en sikker kjenning på mitt kjøkken.

Denne oppskriften har jeg hatt i en utslitt skrivebok jeg har hvor jeg har de gamle oppskriftene mine, og det var virkelig på tide å få delt den med dere på bloggen.
Prøv også kanelboller med blåbær - utrolig gode!


Ingredienser:

(Blir ca 16-20 boller - alt etter hvor store du lager dem)

  • 1 kg mel + litt ekstra til utkjevling
    (for glutenfrie bruk glutenfri mix)
  • 50 g gjær for søt bakst (en pose tørrgjær) 
  • 150 g sukker
  • 170 g smør
  • 2-3 ts kardemomme
  • 1/4 til 1/2 ts salt
  • 6 dl H-melk (lunken)
  • 1 egg - romtemperert

Kanelfyll:

  • 125 g smør
  • 125 g sukker (gjerne brunt om du liker det)
  • 2-4 ss kanel
    Enten kan du blande sammen dette til en smørbar røre, eller så pleier jeg ofte bare å smøre/strø dem rett på deigen.
  • Perlesukker til å drysse over 
  • Ett sammenvispet egg eller vann til pensling
  • Blåbær - eller andre typer bær (frosne eller ferske)


Gjør så:

  1. Bland alt det tørre sammen med egg og melk.
    Elt dette i 10 - 15 min på sakte/middels fart.

  2. Ha så i smøret (i terninger) og elt deigen i nye 10-15 minutter til deigen er gjevn og fin.
    (Har du ikke kjøkkenmaskin, begynn med å blande smør og litt av melet, for så å ha i de andre ingrediensene)

  3. Ta deigen over i en hevebolle dekket med lokk, kjøkkenhåndkle eller plastfilm, og la den heve på et lunt sted i 60 min eller mer (til den har dobbel størrelse).

  4. Del deigen i to. Ha mel på benken, for så å kjevle ut hver del til et rektangel. Ha på kanelfyllet og eventuelle bær.

    Snurrer - Rull deigen sammen og del den opp i 1-2 cm brede stykker.

    Knuter - Brett 1/3 av deigen mot midten, for så å brette siste dele over denne igjen (så det blir flere lag). Press den litt sammen for så å kutte opp i strimler. Tvinn strimlene før du knytter en knute på dem.

  5. Ha bollene over på stekebrett med bakepapir og etterhev et lunt sted under kjøkkenhåndkle eller plastfilm i 60 min.

  6. Pensle med vann eller egg og strø perlesukker over. Stek i ca 10 minutter på 225 grader til bollene begynner å bli gyllne.



Ikke glem at bollene er ypperlige å fryse!