lørdag 14. februar 2015

Vannbakkels




Da jeg var yngre var det fast tradisjon å gå ned til bestemor og bestefar til barne-tv, og da ble det alltid servert kaffe og kaker. En av mine favoritter var bestemors vannbakkels, og denne gode oppskriften er inspirert av de gode minnene fra den tiden.

Vannbakkels er ikke bare veldig enkelt og kjapt å lage, men de smaker også utrolig godt.
Noe av det viktigste er å røre hele tiden.

Jeg håper denne oppskriften vil friste og at jeg kan smitte over med mine gode minner til dere.

Ingredienser:


Til 12 mellomstore vannbakkels.
Oppskriften kan enkelt dobles.


  • 2.5 dl vann
  • 125 g smør
  • 125 g mel
  • 3 mellomstore/store egg (romtemperert)
  • 1/4 ts salt
  • Melis til pynt
Tips! En eggeplomme med mye farge setter utrolig fin farge på røren.

Til servering:

Pisket krem, syltetøy, friske jordbær/bringebær, revet sjokolade eller krem laget av vaniljekesam + vaniljekrem.


Gjør så:

  • Kok opp vann og smør i en kjele, og ha i mel litt etter litt mens du konstant rører.
    Ta kjelen til siden og ha i ett og ett sammenpisket egg av gangen under konstant omrøring.
  • Røren skal være ganske tykk slik at den lett holder formen. Bruk skjeer eller sprøytepose og plasser 12 herligheter på et stekebrett med bakepapir.
  • Stek på 200 grader i 20 - 30 minutter til de er stive og gylne.
    Pass på å ikke åpne ovnsdøren de første 20 minuttene, da kan de falle sammen.

La dem avkjøle seg litt før du deler dem og har i krem og eventuelt bær. Dryss et par dryss med melis på før servering.


Nyt disse herlighetene og skap smakfulle, trygge minner