torsdag 22. januar 2015

Mangokylling



Denne oppskriften er en av mine absolutte favoritter! Jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne beskrive hvor god den er, den er rett og slett bare helt fantastisk.

Jeg ble for flere år siden tipset av ei herlig venninne, Pernille, om en utrolig god oppskrift hun hadde prøvd. Selvfølgelig tok jeg imot tipset og satte i gang. Det var ikke før den herlige lukten spredte seg i huset at jeg skjønte hvilken oppskrift dette var, og jeg kunne ikke tro det var sant.

Det finnes flere ulike versjoner av mangokylling på ulike restauranter, men jeg må si at det skal mye til for at de kan måle seg med denne oppskriften. Vår versjon har nå blitt en trofast gjenganger her i huset, og jeg elsker når middagsgjestene nærmest krever å få den servert.
Jeg vet at mange her har ventet langt om lenge og lengre enn langt på oppskriften, og endelig er den her (jeg lover at det virkelig har vært verdt ventetiden)!


Ingredienser:

(4 porsjoner)

  • 6-8 vegetarfileter eller 4 kyllingfileter
  • Salt & pepper

Saus:
  • 1 liten kremfløte (bruk gjerne laktosefri)
  • 1-3 fedd hvitløk
  • 1-3 ts sambal oelek/chilipaste
  • 1-3 ts karri
  • 1 glass mango chutney 

Grønnsaker:
Selv bruker jeg alle disse, men velg de grønnsakene du liker best.
  • 1 mango
  • 1-2 paprika
  • 1-2 løk
  • Vannkastanjer
  • Minimais
  • Brokkoli
  • Gulrot
  • Squash (grønn)

    Har du dårlig tid kan du bruke en pose med classic wokgrønnsaker + en mango (men husk at ferske smaker aller best)

Gjør så:


  • Stek filetene lett med litt salt og pepper (bruker du kylling må den gjennomstekes).

  • Visp fløten til krem. Bruk gjerne maskin, men pass på så den ikke blir for hardt pisket - da er den bedre litt slapp.
    Hakket/knust hvitløk, chilipaste og karri kan du gjerne tilsette under vispingen, men chutneyen vender du inn i kremen helt til slutt med en slikkepott.
  • Kutt grønnsakene og mangoen i gode biter og legg de i en ildfast form.

  • Legg filetene på grønnsakssengen, for så å dekke med kremen.
    Stek på 180 grader i 30 min.
    Nyt lukten og gled deg!



Server med ris og nanbrød.
Enjoy!