torsdag 3. september 2015

Ostesticks

Når vi først er inne på skikkelig gode ting, her kommer en oppskrift på ostesticks!

De som kjenner meg vet at jeg har en stor svakhet for salt mat og butterdeig, og disse... De er faktisk så gode at jeg nesten kreperer når jeg nå sitter å skriver om dem... Jeg klarer nesten ikke å ordlegge meg, så gode er de!

Ostesticks er perfekte som snack og fantastiske som tilbehør til supper og pasta.
Du kan bruke hvilken ost du måtte ha i kjøleskapet, men jeg anbefaler å bruke en som har litt ekstra smak i seg. Og for all del, ikke glem sesamfrøene...

Pass på! Man blir svært fort hekta...


Ingredienser:


  • Butterdeig (kald)
  • Parmesan, cheddar eller annen smakfull fast gjerne kornet ost
  • Sesamfrø eller valmuefrø
  • Flaksalt
  • Olivenolje eller egg til pensling (kan fint sløyfes)

Tips!

Husk at kald butterdeig er lettere å jobbe med :)
Du kan fint benytte laktosefrie produkter.
For vegansk versjon bytter du enkelt ut med vegaske produkter.


Gjør så:



  • Kjevl ut butterdeigen og rasp over et godt lag med ost. Brett så deigen over en gang så osten blir forseglet inni deigen. Trykk eller kjevl forsiktig så deigen litt tynnere, strø over sesamfrø, flaksalt og litt mer revet ost, og trykk dette litt inn i deigen.

  • Kutt så avlange strimler, ca en cm i bredden.
    Du kan pensle dem med sammenpisket egg eller olivenolje, men det er ikke nødvendig.

  • Tvinn strimlene, legg dem på et stekebrett med bakepapir og stek på ca 180 - 200 grader i 10 - 15 minutter til de er gylne. 


Enjoy!
Prøv også peanøttsnacks, men pass på! De er farlig gode...